Hoppa till sidans innehåll

Träningsdag för stå skyttar.

28 JAN 2014 06:22
7 träningsugna ståskyttar jobbade i Alvesta skjuthall under söndagen 26 januari tillsammans med Emma Arvidsson och Kattis Andersson.
  • Uppdaterad: 07 JUN 2016 17:08

Initiativet till träningsdagen kommer från Emma Arvidsson som vill ge möjlighet att dela med sig av sina egna kunskaper och erfarenheter i och utanför skjuthallen. Upplägget, som ett träningspass. Dagen börjar med uppvärmning och tips om övningar som stärker muskler i bål och axlar.

Emma Arvidsson   Här visar Emma hur man kan ha nytta av en boll i skytteträning. En övning man med fördel kan göra framför TV, eller varför inte när man gör sina läxor eller spelar på datorn. Bål- och balansträning kan bli riktigt spännande och roligt.

När skyttarna blivit uppvärmda och fått på skyttekläder blev det dags för skjuthallen och att komma in i ställning, hitta nollpunkt och att känna av vart skotten tog.

Fokuserade skyttar, närmast Johan från Växjö och Tommy från Strömsnäsbruk. 
   Skjuthallen igen

Emma stod för matlagning och bjöd på lasagne, sallad och bröd - Gott och energigivande. Efter lunch förberedde skyttarna eftermiddagsträningen med en promenad ute i vintervädret.

Skjuthallen   Nya övningar i bland annat att kliva i och ur skjutställning och nu under viss tidspress...

Mellan eftermiddagspassen i skjuthallen får skyttarna tips och exempel på "mental träning", ett stort område som behöver delas upp. Vi valde att lägga fokus på inställning, attityd och planering. Som skytt är den mentala förberedelsen en del av träningen. Hur min inställning är och vilken attityd jag har till mig själv och min omgivning styr min tanke och mitt sätt att reagera i olika situationer. Genom att fundera över hur jag tänker och hur jag förbereder mig inför skytte, gör att jag kan hitta sätt att medvetet påverka mig själv. Att planera och att sätta upp mål för vad jag vill gör bidrar till att få fokus på det som är viktigt för mig själv. Mål kan sättas upp av alla skyttar oavsett ålder och nivå. Det finns olika sätt att formulera sina mål, en modell man kan använda sig av är S A R T A mål.
Emma beskriv och berättade om hur hon gjort under en säsong. Emma började skriva ett mål när säsongen startade. Hon följa upp sin träning genom en träningsdagbok där hon valt att utelämna resultat och beskrev känslan och sin tanke hon haft under träningen och beskrev för sig själv vad hon gjort bra. När säsongen var över läste hon igenom sin träningsdagbok och följde upp sitt mål hon skrivit ner i början av säsongen.

Lättaste sättet att skriva tärningsdagbok är att ha ett block i sin skyttebag och efter skytteträning/tävling bara kort med ord beskriva känslan, tanken under träningen/tävlingen. Naturligtvis kan man välja att lägga in resultat, men ibland är det bättre att utesluta resultatet och få fokusera på sina tankar och känsla och kunna formulera och skriva ner det som man gjort bra under passet.

Avslutningsvis hoppas vi att träningsdagar ska bli något som kan erbjudas skyttar i Kronoberg/Småland årligen. Ett sätt är att föreningens egna ledare/tränare planerar in en dag ihop med någon av distriktets tränare. För mer info om möjlighet till träningsdagar med distriktstränare, kontakta mig, Kattis Andersson utb.ansvarig i Smålands Skyttesportförbund

Skribent: Kattis Andersson
Epost: This is a mailto link

Smålands Skyttesportförbund

Förbundsstyrelse 

Förbundsinfo

E-post till:

Förbundsstyrelse

Gevärssektionen

IndTA2

 

 

 

 

 

Logga Skyttegym

 

Sävsjö skyttecenter

  

Postadress:
Smålands Skyttesportförbund
Sara Stamnestrø, Högaholmsgatan 1
576 32 Sävsjö

Kontakt:
Tel: 0793341099
E-post: This is a mailto link

Se all info